Kamis, 19 November 2015

Sembelit Rawatan Untuk Dewasa

Sembelit Rawatan Untuk Dewasa

Perubahan air besar adalah berbeza dari seorang ke seorang yang lain. Satu orang mungkin mengalami najis kerap manakala yang lain mungkin mengalami kesukaran membuang air besar. Namun, beberapa orang lain mempunyai perasaan ini tidak dapat sepenuhnya mengosongkan perut mereka. Oleh kerana itu, rawatan sembelit juga mungkin berbeza dari seorang ke seorang yang lain, bergantung kepada jenis kesukaran mereka mempunyai.

Apa yang menyebabkan pergerakan usus yang tidak teratur?

Ia boleh disebabkan oleh laluan perlahan mencerna makanan dalam atau mana-mana bahagian usus tetapi sebahagian besar masa, perlahan yang berlaku di dalam kolon. Menjalani ubat-ubatan termasuk ubat penahan sakit narkotik, beberapa anti-depressants, makanan tambahan besi, antasid yang mempunyai kandungan aluminium dan beberapa anti-convulsants juga boleh menyebabkan masalah ini. Bagi sesetengah orang, sukar buang air besar mungkin disebabkan oleh gangguan hormon, diet miskin dan terlalu banyak pergantungan julap.

Apakah jenis ubat yang ada untuk orang dewasa mengalami masalah ini?

Terdapat banyak rawatan untuk sembelit dan mengetahui punca-punca asas boleh membawa anda ke pendekatan yang terbaik. Jika anda tahu bahawa pengambilan serat anda rendah, meningkatkan jumlah buah-buahan dan sayur-sayuran yang anda makan untuk sekurang-kurangnya 5 hidangan sehari. Jika ini adalah inconveniently besar untuk anda atau jika ia tidak memberi bantuan yang cukup, mencuba beberapa makanan tambahan serat. Sumber baik serat termasuk gandum atau oat bran, metil selulosa sintetik dan biji psyllium. Serat bertindak lebih baik dengan air supaya meningkatkan pengambilan cecair anda sebagai baik.

Julap adalah pilihan terakhir apabila mengambil rawatan sembelit. Mereka perlu diambil dengan cadangan doktor dan tidak boleh digunakan dalam jangka masa panjang.

Satu lagi pilihan yang tidak boleh diambil secara tetap ialah penggunaan enema. Mereka adalah berguna dalam kes-kes hentaman bagaimanapun penggunaan yang kerap boleh menyebabkan gangguan elektrolit dan cecair dalam badan dan beberapa serius boleh merosakkan rektum.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar